Úvodní strana

Croquet club dynamo Telč

Člen asocice českomoravského kroketu

Hraní přes pivota (část 1.)

Pokud jste pokročilými hráči, nebo by jste chtěli jimi být, snažíte se rozestavovat koule po kurtu takovým způsobem, aby jste mohli zahrát několik branek po sobě. Jsou určité způsoby jak toho dosáhnout, ale nejjednodušší se zatím jeví hraní přes pivota s recieverem a pioneerem (klasický break se čtyřmi koulemi).

Výchozí pozice

Podle obrázku hrajete approach se svou strikerovou modrou koulí a soupeřovou červenou koulí. Projedete branku a budete chtít červenou kouli roquetovat nebo rushovat. Zkuste zauvažovat, ve které nejvýhodnější pozici byste chtěli červenou kouli po tomto úderu mít pro pokračování v breaku.

X1 Červenou kouli trefíte malým roquetem a ta zůstane hned za brankou na pozici X1. Poté taktická hra vyžaduje half roll – strikerova koule ke žluté (pivot) a krokovaná koule ke třetí brance (pioneer). Half roll přes celé hřiště je poměrně složitá situace, ve které se může přihodit spousta situací (přejedete kurt krokovanou koulí, trefíte kolík nebo branku apod.). Navíc se může stát, že tento úder ani nebudete moci hrát kvůli překážející první brance.

X2 Rushem, po projetí branky, se červená koule ocitne na pozici X2. Buď budete úplně ignorovat pivota a zahrajete split half rollem (červená ke trojce, modrá ke dvojce), nebo budete potřebovat split shot (červená ke trojce, modrá k žluté).

X3 Když rushnete po projetí první branky červenou kouli na pozici X3, můžete červenou kouli jednoduchým úderem (drivem) nebo stop shotem poslat ke trojce, zatímco vaše modrá koule skončí ve výhodné pozici u pivota.

Doporučené řešení

Nejlépe se tedy jeví zahrání červené koule na pozici X3. Hrajete vcelku jednoduché údery v přímých směrech. Vyžaduje to ovšem před průjezdem branky zahrát krokovanou červenou kouli vpravo od branky, abyste ji mohli bez problémů rushovat.

Slovníček:

Approach – příprava strikerovy koule na průjezd brankou a krokované koule do výhodné pozice pro další tah

Break – nepřerušená série úderů v jednom tahu, kdy koule projede více branek

Full roll – krokovací úder, při kterém urazí strikerova koule stejně dlouhou vzdálenost jako koule krokovaná

Half roll – úder, při kterém urazí strikerova koule poloviční vzdálenost než koule krokovaná

Pioneer – koule umístěná u branky následující hned po brance v pořadí. Po průjezdu branky se stává recieverem

Pilot – koule umístěná zpravidla někde u středového kolíku, v průběhu breaku slouží jako koule, která zmenšuje zhruba na jednu polovinu vzdálenost, jakou musí urazit strikerova koule v průběhu krokování

Reciever – koule u branky v pořadí

Roquet – zásah živé koule, po roquetu dojde ke krokování

Rush – roquet, při které je hráč veden snahou posunout roquetovanou kouli na jiné místo, nejčastěji k jiné kouli nebo brance

Split – krokovací úder, v němž je úhel svíraný drahami strikerovy koule a krokované koule větší než 0 stupňů

Stop shot – krokovací úder, při kterém krokovaná koule urazí minimálně 4/5 vzdálenosti než koule strikerova

©2007 Croquet Club Dynamo Telč